I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, June 19, 2011

Sindrom Asperger

sindrom Asperger adalah kecacatan neurobiologi.
mereka yang mempunyai sindrom asperger menunjukkan pelbagai ciri-ciri dan masalah ini berlainan dari sederhana sehingga teruk.
mereka yang mengalami sindrom asperger menunjukkan kekurangan dalam kemahiran kemasyarakatan yang jelas, mempunyai masalah  dengan perubahan dan cenderung kepada suasana yang serupa

mereka sering mempunyai kebiasaan yang sama dan asyik dengan sesuatu perkara.mereka menghadapi masalah menentukan ruang jarak badan dengan orang lain.mereka juga sensitif kepada bunyi , rasa, bau. dan cahaya, seringkali gemarkan kain lembut,makanan tertentu,dan tergangu denga bunyi atau cahaya yang tidak di sedari oleh orang lain.

Ia amat penting untuk menyedari  bahawa pesakit sindrom asperger melihat dunia dengan sudut pandangan yang berlaina sama sekali. denagn itu kebanyakan tabiat pelik atau luar biasa disebabkan oleh kelaianan neurobiologi dan bukanya tabiat buruk yang sengaja atau kurang ajardan sudah pastinya bukan disebabkan "kurang didikan yang salah"

mereka yang menghidapi sindrom asperger mempunyai IQ yang biasa,menunjukan kemahiran atau bakat dalam bidang tertentu. disebabkan  kelebihan mereka dan  perangai betul-betul bendul mereka sering dilihat sebagai seorang yang pelik dan mudah di buli.penghidap sindrom asperger  seringkali mempunyai masalah dalam pragmatika atau paradoks.perbendaharaan mereka sangat luas dan sesetengah mereka kedengara seperti "pensyarah kecil"..akan tetapi penghidap sindrom asperger mempunyai masalah mengendali bahasa dalam konteks kemasyarakatan.

No comments:

Post a Comment